Share It

21 Οκτ 2011

Καταλαμβάνοντας το κοινοβούλιο

Το μεσημέρι της 19ης Οκτωβρίου
υπήρχε πυκνό πλήθος σε όλη την
περιοχή που είναι σημειωμένη με
κόκκινο χρώμα. Από εδώ.

Στις 19 και 20 Οκτωβρίου του 2011 εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα διαδήλωσαν εναντίων των εξαθλιωτικών μέτρων της κυβέρνησης, των ταπεινωτικών για τη χώρα και τη ζωή μας χειρισμών της, αλλά και εναντίων του υπάρχοντος τοπικού και ξενικού πολιτικού και οικονομικού συστήματος που ελέγχει το τι συμβαίνει στην Ελλάδα. Είναι προφανές ότι όλοι οι χειρισμοί στρέφονται εναντίων ημών, των μικρών και τους μεσαίων, αφαιρώντας τις όποιες οικονομίες και περιουσίες μας (με απίστευτα αυστηρούς φόρους, μειώσεις μισθών, απολύσεις, κλπ.), μας στερούν κάθε μορφή κρατικής πρόνοιας (αφαιρώντας την πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, παιδείας, σύνταξης, κλπ.) καθώς και ατομικές και πολιτικές ελευθερίες (αύξηση ωρών εργασίας, αφαίρεση εργασιακών δικαιωμάτων που ίσχυαν για περισσότερο από έναν αιώνα, κατάργηση πανεπιστημιακού ασύλου, κ.α.). Στην Αθήνα η απεργία ήταν εκπληκτικά μαζική και δυναμική και η πορεία πρωτόγνωρη. Η πρωτεύουσα έζησε τη δόξα του να είναι η σημαντικότερη πόλη του κόσμου για δύο ημέρες.

Στις 19 Οκτωβρίου βρέθηκα μπροστά στη Βουλή μαζί με εκατοντάδες χιλιάδες άλλους Έλληνες. Οι δυνάμεις των ΜΑΤ, υπερενισχυμένες για την περίσταση, φρουρούσαν το προαύλιο του ιστορικού κτηρίου, αλλά οι διαδηλωτές, σε μεγάλη πυκνότητα, έφταναν μέχρι τα σκαλιά του κοινοβουλίου. Μοιραίο ήταν να σκεφτώ ότι αν είναι να γίνει ποτέ κατάληψη της Βουλής από τον κόσμο, θα συνέβαινε σήμερα. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δε συνέβη. Σε αυτό το κείμενο δεν εξετάζω τους λόγους που το πλήθος δεν επιχείρησε να εισβάλει με τη βία στο κοινοβούλιο. Εξετάζω, όμως, τις προοπτικές και τη σκοπιμότητα μιας τέτοιας ενέργειας.


Πλήθος μπροστά από τη Βουλή των Ελλήνων στη διαδήλωση της 19ης Οκτωβρίου 2011. Η εικόνα δεν αρκεί για να περιγράψει τις διαστάσεις αυτής της κινητοπόιησης. Από τα blogs.

Το κοινοβούλιο είναι σύμβολο της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας που έχουμε στη χώρα μας και στις περισσότερες χώρες του δυτικού κόσμου. Οι πολίτες εκλέγουν αντιπροσώπους, οι οποίοι διοικούν έτσι ώστε να εξυπηρετούν τα συμφέροντα αυτών που τους εξέλεξαν. Οι χειρισμοί των εκλεγμένων πρέπει να ελέγχονται με κάποιο τρόπο από τους πολίτες, π.χ. με χωρισμό των εξουσιών, με την ελευθεροτυπία και την ελευθερία του λόγου, το συνδικαλισμό και την παροχή παιδείας. Στη θεωρία, όταν οι πολίτες έχουν την παιδεία και την ελευθερία να συμμετέχουν στα κοινά, οι εκπρόσωποι ελέγχονται με πολλούς τρόπους. Αλλά ακόμα κι αν κάνουν χειρισμούς που οι πολίτες δεν εγκρίνουν, "τιμωρούνται" με τη μη επανεκλογή τους στις τακτικές εκλογές.

Στην πράξη, τώρα, οι εκπρόσωποι αναπτύσσουν διάφορες σχέσεις με τους οικονομικά ισχυρούς, αναπτύσσουν πελατειακές - ανταλλακτικές σχέσεις με διάφορους πολίτες ώστε να εξασφαλίσουν τις ψήφους τους και ελέγχουν τους κορυφαίους συνδικαλιστές με υποσχέσεις πολιτικής καριέρας. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης εξαγοράζονται (στην κυριολεξία) από αυτούς που έχουν τα χρήματα και καταλήγουν να κάνουν κάνουν πλύση εγκεφάλου στους πολίτες, είτε υποβάλλοντας τον τρόπο ζωής τους (lifestyle που λέμε και στο χωριό μου), είτε με προπαγάνδα, είτε με θεάματα (π.χ. ποδόσφαιρο). Παράλληλα, οι μεγάλες εταιρίες εθίζουν τον κόσμο στα καταναλωτικά προϊόντα και του υποβάλλουν τον τρόπο ζωής του μέσω της διαφήμισης Ταυτόχρονα, προκαλώντας ανεργία και εργασιακή ανασφάλεια ενισχύουν το άγχος της επιβίωσης και μας εγκλωβίζουν στο φαύλο κύκλο "δούλεψε για να αγοράσεις όλα όσα σου πουλάμε". Με αυτούς και άλλους παρόμοιους τρόπους, που πολλοί διανοητές τα έχουν περιγράψει καλύτερα από εμένα, το πολίτευμα της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας σε μία φιλελεύθερη καπιταλιστική κοινωνία μετατρέπεται νομοτελειακά σε ένα σύστημα ελεγχόμενο από τους ισχυρούς. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι το ίδιο έχει συμβεί και στην Ελλάδα.


Η κατάληψη του κοινοβουλίου σε αυτή την πολύ κρίσιμη περίοδο θα ήταν μία πράξη με έντονο  και ευρύ συμβολισμό. Με αυτό τον τρόπο ο κόσμος θα έκανε ξεκάθαρη την εναντίωσή του στη διαφθορά και τη διαπλοκή που κυβερνά τη χώρα. Θα ήταν μία κίνηση που δε θα στρέφονταν απλώς εναντίων της παρούσας κυβέρνησης, αλλά και της προηγούμενης και κάθε κυβέρνησης που αυτό το σύστημα γεννά. Παράλληλα, θα ήταν μία κίνηση ανυπακοής στις επιταγές των κυρίαρχων μέσων μαζικής ενημέρωσης, άρα και μια κίνηση ελεύθερης βούλησης. Πάνω απ' όλα, όμως, θα έδειχνε ότι οι Έλληνες πολίτες έχουν τη διάθεση και την αποφασιστικότητα να αποφασίζουν οι ίδιοι για το πως θα ζουν και πως θα διαχειρίζονται τα ζητήματα της χώρας τους.


Μια πιθανή κατάληψη της Βουλής δε θα έδινε αυτόματα την εξουσία στο λαό. Τα πράγματα είναι κάπως πιο σύνθετα. Κατ΄αρχάς, το σύστημα έχει μέσα για να αντιδράσει, π.χ. με τις δυνάμεις καταστολής. Επιπλέον, λειτουργικά η Βουλή των Ελλήνων δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα μεγάλο κτήριο στο κέντρο της Αθήνας, επομένως οι βουλευτές θα μπορούσαν να συνεχίσουν τις εργασίες τους σε κάποιον άλλο χώρο μέχρι να υποχωρήσει το πλήθος. Ιδιαίτερα σημαντικό, άλλωστε, είναι και το γεγονός ότι οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται στ' αλήθεια στην αίθουσα του κοινοβουλίου, οπότε από λειτουργική άποψη το σύστημα θα μπορούσε να εξακολουθεί να λειτουργεί κανονικά. Αυτό σημαίνει ότι μία κατάληψη της Βουλής δε θα ήταν αρκετή.

Μία τέτοια ενέργεια, όμως, θα προκαλούσε την ανάγκη για μια γενικευμένη εξέγερση. Οι πόλεις της επαρχίας θα μπορούσαν να εξεγερθούν κι αυτές, καταλαμβάνοντας τα τοπικά κυβερνητικά κτήρια, οι εργαζόμενοι θα μπορούσαν να σταματήσουν τις εργασίες τους και να απαλλοτριώσουν τα αγαθά που χρειάζονται για να επιβιώσουν, και φυσικά θα έπρεπε να κλείσουν τις τηλεοράσεις τους. Η αυτοοργάνωση μου αρέσει περισσότερο, αλλά και κάποια επαναστατική ηγεσία θα μπορούσε επίσης να οργανώσει το εξεγερμένο πλήθος έτσι ώστε να ελέγξει τις συγκοινωνίες, τις επικοινωνίες, τη διάθεση αγαθών πρώτης ανάγκης, την περίθαλψη, κ.α.

Έχει εκφραστεί πολλές φορές η άποψη ότι για να πετύχουν οι κινητοποιήσεις αυτού του τύπου, απαιτείται η κατάλληλη παιδεία και ωριμότητα Οι σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες, όμως, προκρίνουν τη βιωματική μέθοδο ως αρκετά αποτελεσματική. Αυτό σημαίνει ότι για να μάθουμε πως να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας, πρέπει να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας. Από αυτή την άποψη, η κατάληψη της Βουλής θα ήταν εξαιρετικά εκπαιδευτική και θα μας βοηθούσε να ωριμάσουμε ως υπεύθυνοι πολίτες.


Το όραμα που περιέγραψα συνοπτικά στις προηγούμενες παραγράφους είναι αρκετά δύσκολο να πραγματοποιηθεί, διότι απαιτεί από τον κόσμο να κάνει πράγματα που δεν τα κάνει εύκολα ένας μικροαστός. Απαιτείται να ξεπεραστεί η νοοτροπία "ας διασώσω ότι μπορώ για την πάρτη μου" και να αντικατασταθεί από έναν επαναστατικό ενθουσιασμό. Αφήστε που παρέλειψα τα περί δίκης στους παλιούς πολιτικούς, λαιμητόμους και άλλα τέτοια αιμοβόρα που, όμως, θα μπορούσαν να αποτελούν μέρος ενός τέτοιου σεναρίου. Αυτά είναι δύσκολα πράγματα, αλλά όχι αδύνατα, κι όποιος ψάχνει, βρίσκει σχετικά παραδείγματα μέσα στην ιστορία. Υπάρχουν, όμως, κι άλλες πιθανές εκβάσεις.

Αντί, λοιπόν, για την καθολική εξέγερση, η κατάληψη του κτηρίου της Βουλής θα μπορούσε απλά να προκαλέσει την κατάρρευσή της κυβέρνησης. Μετά από αυτό, είναι πιθανό οι χαρούμενοι καταληψίες να παρέδιδαν τη Βουλή δεν ξέρω κι εγώ σε ποιον, και να έστηναν ένα κόμμα που θα κατέβαινε στις εκλογές που ο πρόεδρος της δημοκρατίας θα κήρυττε άμεσα. Αυτό θα επανέφερε τη χώρα στην "ομαλότητα" του κοινοβουλευτικού συστήματος, που όμως θα είχε φοβηθεί αρκετά και θα περιόριζε, ελπίζουμε, τα λάθη του παρελθόντος.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και σενάρια που δεν είναι τόσο θετικά για το λαό και τη χώρα. Για παράδειγμα, κάποιες ένοπλες δυνάμεις θα έβρισκαν την ευκαιρία να καταλάβουν την εξουσία με το πρόσχημα της εξομάλυνσης της κατάστασης. Τέτοιου είδους δικτατορίες είναι συχνά υποκινούμενες από παγκόσμιες υπερδυνάμεις, αλλά μπορούν να προκύπτουν και από μόνες τους μερικές φορές. Απ' όσα γνωρίζω, δε διακρίνω τέτοιες διαθέσεις στο Ελληνικό στράτευμα, αλλά στην ιστορία της χώρας έχουμε αρκετές περιπτώσεις που ο στρατός επενέβη με τέτοιους τρόπους. Μία από αυτές, μάλιστα, πριν από 100 περίπου χρόνια, αποτιμάται ως θετική εξέλιξη στην Ελληνική ιστορία.

Υπάρχουν κι άλλα αρνητικά σενάρια, π.χ. επέμβαση ξένων δυνάμεων, γειτονικών ή μη, κατάπνιξη της εξέγερσης με αίμα, εμφύλιος πόλεμος, αλλά δεν είναι δυνατό να τα εξετάσουμε όλα. Θα ήθελα, μόνο, να σταθώ στο σενάριο κατά το οποίο το πλήθος προσπαθεί να καταλάβει το κτήριο, αλλά αποτυγχάνει. Αν στις 19 Οκτωβρίου οι εκατοντάδες χιλιάδες θυμωμένοι διαδηλωτές αποφάσιζαν να εισβάλουν με τη βία στο κοινοβούλιο, έτσι άοπλοι και απροετοίμαστοι για μια τέτοια ενέργεια όπως ήταν, τα ΜΑΤ θα αντιστέκονταν σθεναρά. Αυτό θα είχε σαν αποτέλεσμα απίστευτες συμπλοκές, με απώλειες, συλλήψεις, ίσως, δυστυχώς, και νεκρούς. Αν τα ΜΑΤ κέρδιζαν τη μάχη, κι ο κόσμος έφευγε χτυπημένος, η απόπειρα κατάληψης της Βουλής θα είχε αποτύχει, ως ενέργεια. Δε θα είχε αποτύχει, όμως, ως προς τα άλλα μέρη της.

Ο συμβολισμός της κατάληψης της Βουλής είναι ο ίδιος είτε πετύχει, είτε όχι. Ο λαός θα έχει περάσει ξεκάθαρα το μήνυμα ότι αντιστέκεται σθεναρά, ότι θέλει να πάρει στα χέρια του τη χώρα και τη ζωή του, ότι θέλει να τα αλλάξει όλα. Δεν είναι απίθανο μια τέτοια κίνηση να ακολουθούνταν κι από άλλες αντίστοιχες στις επόμενες ημέρες. 

Η κατάληψη της Βουλής δεν πραγματοποιήθηκε στις 19 Οκτωβρίου, παρ' ό,τι πολλοί διαδηλωτές έκαναν, είμαι βέβαιος, αυτή τη σκέψη στο πίσω μέρος του μυαλού τους. Προφανώς οι Έλληνες πολίτες δεν έχουν απολέσει ακόμα τη μικροαστική τους συνείδηση που τους κρατάει δέσμιους. Ωστόσο, υπάρχει γνώση του τι συμβαίνει, και σιγά σιγά έρχεται και η συνειδητοποίηση. Τελικά, το μόνο που μας κρατάει δεμένους στους καναπέδες είναι ένας γενικός και απροσδιόριστος φόβος.


Υ.Γ.: Ιδανικά, τα ΜΑΤ θα κατέβαζαν τις ασπίδες και θα επέτρεπαν στο θυμωμένο πλήθος να καταλάβει τη Βουλή. Δεν τρέφω κανένα μίσος προς τα ΜΑΤ και καμία αγάπη προς τη βία. Ελπίζω σε αυτή την περίσταση να μην είναι απαραίτητη.


5 σχόλια:

hargikas είπε...

Όπως ακριβώς λες, δεν είναι ανάγκη η κατάληψη της βουλής. Μόνο και μόνο που ο κόσμος συγκεντρώνεται όλο και πιο μαζικά στις πλατείες. Άλλες φορές ειρηνικά, άλλες φορές όχι είναι πολύ πιο σημαντικό θέμα. Μέσα από την πλάκα και τα σουβλάκια το θέμα συζητιέται. Οι πολίτες κάνουν συζητήσεις που καιρό είχαν ξεχάσει. Οπότε μια ειρηνική συνάντηση μέχρι και τον άγνωστο στρατιώτη, που δεν έγινε τίποτα είναι πολύ πιο σημαντικό από μια ένοπλη μάχη. Έτσι και αλλιώς ας υπάρξει πρώτα μια συνειδητοποίηση και μετά κάνεις τον βίαιο αιφνιδιασμό. Μην ανησυχείς, έρχονται ακόμη μεγαλύτερες διαμαρτυρίες.

mastorak είπε...

Καθως δεν εισουν ο μονος που σκεφτηκε οτι η καταληψη της βουλης θα ηταν καλη ιδεα η αστικη "δημοκρατια" προσελαβε το ΚΚΕ με το ΠΑΜΕ για την προστασια. Η επισημη γραμμη του ΚΚΕ ειναι οτι η περικυκλωση της βουλης ηταν πραξη αντιστασης(το ειχε αναγγειλει και οργανωσει εδω μερες αλλωστε).
Τι ειναι πιο βολικο για το συστημα? Να εχεις μπατσους να φυλανε την βουλη που με ενα ντου θα γινοταν της κακομοιρας η να εχεις ενα 'μερος της διαδηλωσης' να φυλαει την βουλη και να μην αφηνει κανενα αλλο να περασει....?οεο?
Για μια κομη φορα το ΚΚΕ εσωσε την αστικη δημοκρατια..

hargikas είπε...

Μερικά softer world για την κατάσταση: 1, 2

Ανώνυμος είπε...

Και η κατάληψη της βουλής και καμιά αιχμαλωσία κανενός προέδρου δημοκρατίας, ας πούμε, πρέπει να γίνουν στόχοι. Χρόνια λέω οτι αρκεί που γίνονται και ειρηνικές διαδηλώσεις και βίαιες εξεγέρσεις (βλ. 2008, 2009 και 2010), γιατί γίνεται η συνειδητοποίηση. Συνειδητοποίση όμως δεν έβλεπα μέχρι τώρα που κόπηκαν τα χοντρά φράγκα! Είμαι λοιπόν κι εγώ πλέον υπέρ της βιωματικής μεθόδου κι ας έχει και μεγάλο κόστος. Για μερικούς ανθρώπους οι επιλογές είναι 2: ή να πεθάνουν της πείνας ή να πεθάνουν της πείνας. Λυπάμαι που δεν είμαι στην Αθήνα τώρα, αλλά ούτε το εισιτήριο δεν μπορώ να διαθέσω. Βλέπεις το κατάστρωμα στο καράβι κοστίζει 60 ευρώ!!! Καλά τα λες λοιπόν, Αρμενίων, αλλά καλά τα λέει κι ο mastorak, διότι κι αν το σκέφτηκε κανείς να μπουκάρει στη βουλή δεν τον άφηναν τα καπέλα των διαδηλώσεων. Τόσα χρόνια που πήγαιναν χώρια δεν είχαμε συμβάντα μεταξύ διαδηλωτών και οι παρακρατικοί δρούσαν πιο περιορισμένα. Μόλις εμφανίστηκαν ετούτοι γίναν όλα. Μόνο το ΠΑΜΕ και οι Χρυσαυγίτες προκαλούν τους άλλουσ διαδηλωτές. Όλοι οι υπόλοιποι χώροι σέβονται τη διαφορετικότητα και αφήνουν τη συλλογικότητα να προκύψει μόνη της. Και προκύπτει...

Calsah

bangeiffel είπε...

Πολύ μεγάλη κουβέντα...
Συμφωνώ με hargikas, ότι πρώτα-πρώτα πρέπει να φτάσουμε σε μία critical mass (έστω και ανομοιογενούς, δεν υπάρχει στην Ιστορία επανάσταση/εξέγερση που να έγινε επειδή όλο το κοινωνικό σύνολο εξέφραζε την ίδια ιδεολογική οργή). Αυτή η critical mass είναι αναγκαία για την νομιμοποίηση, μίας οποιασδήποτε ενέργειας, βίαιας ή μη. Ας ονειρευτούμε μία διαμαρτυρία με 750.000 - 1.000.000. Ο κόσμος θέλει "πραγματικά" να μπεί στην Βουλή, ενώ τώρα νομίζω ότι όσο και να φωνάζουμε κατά της βουλής ("να καεί, να καεί..."), στην πράξη νιώθουμε ότι δεν θέλουμε να μπούμε γιατι φοβόμαστε, είτε απο μικροαστικό κυριλεδισμό, είτε από αυθεντικό δημοκρατικό αίσθημα, μην ξεφύγουν τα πράματα. Θέλει λοιπον κόσμος να μπεί. Κινείται και θα μπεί, αριθμητικά δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Αλλά.....ούτε εγώ έχω πρόβλημα με τα ΜΑΤ, έχω παρεξηγηθεί πολλάκις πάνω σ'αυτό το θέμα. Άν δεν αφήσουν τις ασπίδες τι κάνουμε; ποιος έχει την νομιμότητα; αυτός που περιβάλλεται απο τον μανδύα της εξουσίας (θεωρητικά νόμιμης αφού "εκλέγεται") ή η μαζικότητα του κινήματος; πιο φυσικό το βρίσκω να την πέσουμε στα ΜΑΤ, με τις προϋποθέσεις που έθεσα, παρά να στήσουμε λαιμητόμους (τώρα για τον Πάγκαλο πρέπει να βρούμε μία πατέντα). Γιατί με το λεπίδι υπάρχει περίπτωση να χαθεί η νομιμότητα. Μπορούν κάλλιστα να δικαστούν και να δημευτούν τα πάντα τους, και φυλάκα. Και άντε πχ ο αρχιαλήτης να κρεμαστεί, σαν μία θυσία στον βωμό της αναγέννησης, και εδώ δηλαδή για συμβολικούς και όχι εκδικητικούς λόγους. Αλλά πάντως οι συμβολικές κινήσεις είναι αναγκαίες. Πρέπει τα κινήματα ν'ανεβαίνουν σιγα σιγά τα σκαλιά της εξέγερσης όσο δεν εισακούγονται. Μηπως γι'αυτό δεν διαλύθηκαν οι "αγανακτισμένοι";
P.S. sorry for the length! :)) δεν το πηρα πρεφα γραφοντας στο τετραγωνακι